Vår flitige H-båtsrapportör, Anders Rydlöv berättar om senaste DK-racet

Direkt från Århus Festuge Cup:

Vad visar de för flagga??!
Segling nummer tre: Efter läns nummer två började plötsligt båtarna
vid vår sida att gå i mål fast det återstod ett varv. De länsade förbi gaten och
in i "mål" i 3 m/s. Startfartyget hanterade fyra klasser så det hängde en hel del
flaggor som inte syntes så lätt från lovart. Vi blev osäkra och följde efter
och rundade startfartyget.... det var fel och det var inte målgång alls. .....
började vi segla igen och slutade till slut tvåa eftersom vi kom på rätt håll efter "målgången". 
 
Efter första dagen ledde Jens Hornum "Rexroth" och det var tätt om man
räknade bort en segling eftersom Steffen Stegger och Anders Bertelsen hade tjuvat
varsin gång och alla hade ett "dåligt" resultat. Steffen ledde då ihop
med Jens H på 1-3. Vi hade 2-5 och kontakt. 
 
Andra dagen gav ett genomfört race som vi vann efter en del omkastningar.
Båt DEN475 hade stor ledning i det racet, ca 200m efter första kryssen
vinden svängde extremt och dog däremellan ihop med besvärlig sjö.
När DEN 475 kom ner efter läns två (vi seglade tre varv) såg den banändringsflagga
för både Soling och H-båt. H-båtens klassflagg togs dock bort vilket de inte såg
när de rundade då de höll på med rundningen. 
Eftersom kryssmärkena var identiska seglade 475 till fel boj på kryssen.
Det var ngn till som gjorde ex Anders Bertelsen som först rundade
fel kryssmärke sedan också det rätta (det var ett langt avviserben!
fick han höra efteråt, inget kul skämt.)
DEN 475 fick gottgörelse och upprättelse och fick en förstaplats som RDG.
Så det var inte dött lopp som det ser ut i resultat.
 
Efter lång väntan drogs ett sista race igång och det såg bra ut för
vi ledde efter första kryssen och hade nödvändig marginal till
Stegger och Hornum (2 resp 1plats krävdes och de låg 6 och 4 då).
Här började det dock gå sämre förstås för vi gick på kryssmärket och
sedermera sköts seglingen av när alla låg o guppade ut på kryss tre
en del med spinnaker en del med fock.
Det gick inte att styra upp båten mot vågorna ens... 
 
Slutresultat: Stegger 6p Hornum 7p Korsgaard 8p (DEN 470)
 
H-båt är en fantastisk klass men den måste "sex it up" och hitta sätt
att locka nya seglare. Nu finns de i CB66 och Melges i Dk samt i skiff klasser.
Jag föreslår en internationell mästerskapsserie med en tävling
FIN NOR SWE DEN GER AUS/SWI där man räkna tre.
Varje nation väljer ett race som ska ingå med målet att få
det så nära geografiskt som möjligt.
Gärna mästerskapet för att få stora fält för det är det som är styrkan
i vår klass samtidigt som det går att resa 150 mil som det är max i klassen. 
 
Kuriosa vid en start kollade vi vinden vid läflaggen med 5 min till start,
när jag vände mig om såg jag startfartyget snett bakåt ca 20 grader
från långskeppslinjen. Den klart största fördel jag sett i mitt seglingsliv.
Startproceduren fortsatte och vid 4.10 togs flaggan upp men
måste släppas på 4 och då hade de knappt hunnit flytta den två båtlängder.....
 
PS det var i själva verket inte möjligt att avkorta banan utanför det ben
man seglade så det skulle varit vid gaten isåfall DS
 
Anders Rydlöv DEN470
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0