Nu satsar vi på inofficiellt "världsrekord"/ distansrekord med jolle non stop utan assistans


Frida och Björn
I morgon, fredag kl.08.00 kastar vi loss för vidare färd upp till Blekinge och Västra Näs på Listerlandet med målsättning att klara distansen nonstop utan assistans.
Estimatet är att vi bör klara de totalt ca. 99 sjömilen (närmsta vägen kustnära) på ca. 25-33 timmar 
Vi gör det som ett trevligt "far-och dotter"-koncept tillsammans och vi slår också ett slag för "Östersjöns väl och ve". Jollen är en tjusig klassiker= en Oslojolle nästan lika gammal som "gubben ombord", byggd i  början av -60-talet i Norge.
Ytterligare en del i konceptet är att jag och Ulf Björk på Sydsegel på Limhamn har känt varandra sedan "koltåldern" och att vi är "Blekingar i förskingringen". Vi har fått god support av Cosme och Ulf samt bästa service med nytt optimerat segelställ. Som en kul detalj kan nämnas att vi har ett alldeles unikt "hybridförsegel" som är ett mellanting mellan fock och genua. Liksom de "fräcka storbåtarna" har vi löskotad stor med kardborreremband i bomliket..

Vi seglar med ett nostaliskt S-1 i storen och jollen har fått namnet "Ässet".
"Mediarapporter" kommer längre fram...




På "G" !


Kommentarer
Postat av: Anonym

Lycka till!

/Mats

2012-06-15 @ 12:20:10
Postat av: Anonym

Jag har också en Oslojolle men jag måste säga att jag blev lite avundsjuk vid inspektion. Denna var ju toppkittad, ny rigg nya segel och nylackad. Respekt! Lycka till med far/dotter projektet!



Ses i VBG!



Martin

2012-06-15 @ 23:56:14
Postat av: Öresund Reagatta, Anders Nilsson

Kände för er när jag drog till Amager Cup, Lynetten, i fredags. Sydkusten är elak i den vindriktning.

Lycka till med fortsättningen.

2012-06-17 @ 09:29:53
URL: http://sundetregatta.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0